Często gdy piszecie nam, że ktoś nie wysłał Wam towaru po wpłacie wspominacie, że nic nie wzbudzało Waszych podejrzeń. W tym wpisie podzielimy się więc z Wami kilkoma przykładami zachowań, jakie stosują nieuczciwi sprzedający, a przy których powinna się Wam zapalić przysłowiowa „czerwona lampkaâ€. Jeśli podczas rozmowy ze sprzedającym zauważycie kilka z nich – lepiej poszukać innej okazji.
– Zła lokalizacja – przedmiot wystawiony jest w miejscowości X – ale tak naprawdę do odbioru jest na drugim końcu Polski – bo „OLX źle ustawił lokalizacjęâ€, bo ogłoszeniodawca musiał nagle wyjechać ale produkt ma przy sobie itd. Jeśli w takiej sytuacji sprzedający nalega na zaliczkę lub wpłatę całej kwoty z góry – polecamy inne ogłoszenia, w których kupujący zgodzą się na odbiór osobisty.
– Odbiór osobisty… tylko teoretycznie – niby jest możliwy, ale w bardzo późnych godzinach nocnych, bo sprzedający właściwie ciągle pracuje i jest zajęty lub odbiór możliwy dopiero za kilka dni – ale sprzedający chętnie wyśle przedmiot po wpłacie pieniędzy (tu wypada się zastanowić: czasu na odbiór osobisty nie ma, ale na pójście na pocztę i wysłanie przedmiotu już tak?). Jeśli sprzedawca na każdą propozycję odbioru osobistego znajduje wymówkę – lepiej poszukać u kogoś innego.
– Presja czasu – podczas rozmowy ze sprzedawcą uważaj na wszelkie formy presji – naleganie na szybką wpłatę, stosowanie sformułowań typu „kto pierwszy ten lepszyâ€, akcentowanie, że jest bardzo wielu zainteresowanych danym ogłoszeniem, „już ktoś ma zrobić przelew†itp. – to klasyczna forma nacisku i wykorzystania tzw. reguły niedostępności. Nie daj się wrobić!
– Błyskawiczne wpłaty. Częstym motywem wykorzystywanym przez oszustów jest wystawianie przedmiotów krótko przed weekendem i naleganie na wpłaty ekspresowe, bo „potrzebuję pieniędzy na weekend, a zwykłym przelewem już kasa nie dojdzieâ€. Warto pamiętać, że wszelkie formy wpłat ekspresowych są dla oszustów bardzo dogodne, wśród nich przelewy Elixir, BLIK czy paysafecard. Dwie ostatnie są dla nieuczciwych sprzedających tym bardziej „przyjazneâ€, że nie muszą podawać żadnego numeru konta do wpłaty. Kiedy więc ktoś bardzo naciska na szybką wpłatę – warto zatrzymać się na chwilę i zastanowić się, czy sprzedawca na pewno jest wiarygodny.
– Dla uwiarygodnienia sprzedający oferuje, że prześle skan / zdjęcie swojego dowodu osobistego. Często jednak okazuje się, że jest to dokument zupełnie innej osoby, od której np. wcześniej został wyłudzony. Jeśli więc ktoś prosi o wpłatę z góry, wysyłając Ci nieocenzurowane zdjęcie dowodu lub prawa jazdy (z widocznymi wszystkimi danymi osobowymi) – zdecydowanie miej się na baczności!
To tyle, jeśli chodzi o dzisiejszą porcję wiedzy. Już niedługo podzielimy się z Wami kolejnymi wskazówkami na temat zachowań oszustów w internecie. Pamiętajcie, że opisaliśmy tu schematy zachowań – a nie fakty, takie jak np. staż konta na OLX czy zaniżona cena w ogłoszeniu – na które oczywiście również trzeba uważać.
Zachęcamy do lektury drugiej części miniserii „Jak zachowuje się oszust?”.