obrazek główny artykułu "ostrzegamy przed oszustami podszywającymi się pod banki"; rzekomy pracownik banku dzwoni do użytkownika olx

Otrzymaliśmy od Was opis nowej odsłony oszustwa. Polega on na tym, że rzekomy „pracownik banku” nawiązuje kontakt z Użytkownikiem OLX informując o błędzie związanym z płatnością.

Do jednej z naszych Użytkowniczek zadzwonił ktoś z numeru widocznego jako „Infolinia” z nazwą konkretnego banku. Rozmówca z infolinii przedstawił się jako pracownik banku. Powiedział, że gdy klientka ostatnio płaciła za ogłoszenia na OLX kartą, na jej koncie bankowym pojawił się błąd. W celu wyjaśnienia problemu zostanie przekierowana do działu technicznego.

Nastąpiło przekierowanie, po czym „kolega z działu technicznego”, kolejny „pracownik banku” zapytał Użytkowniczkę OLX, czy numer jej karty się zgadza. Podał 3 pierwsze i 3 ostatnie cyfry z jej karty płatniczej. Klientka potwierdziła, że cyfry są prawidłowe, po czym oszust powiedział, że za chwilę wyśle jej aplikację i z poziomu tej aplikacji problem zniknie.

Pobranie takiej aplikacji powoduje wyczyszczenie środków na koncie.

Rozmowa ta przypomina oszustwo, opisane w grudniu przez stronę Niebezpiecznik.pl. Tam również pojawia się rzekomy „pracownik banku”. Niestety, tym razem oszuści wzięli na cel naszych Użytkowników. Za pretekst do kontaktu wybierają problemy przy płatnościach przez OLX.

Jak ustrzec się przed takim oszustwem?

Najlepiej, jeśli rozłączysz się i sam zadzwonisz na infolinię – na numer swojego banku, podany na jego stronie internetowej;

– Nie instaluj na telefonie aplikacji z nieznanych źródeł;

– Zapoznaj się ze wskazówkami bezpieczeństwa Twojego banku, a także z Poradami bezpieczeństwa OLX;

– Przeczytaj również o innym rodzaju phishingu, który polega na podszywaniu się pod OLX. Więcej znajdziesz w artykule Uwaga na fałszywe linki i wiadomości służące wyłudzeniu Twoich danych i pieniędzy