Otrzymaliśmy od Was opis nowej odsłony oszustwa. Polega on na tym, że rzekomy „pracownik banku” nawiązuje kontakt z Użytkownikiem OLX informując o błędzie związanym z płatnością.
Do jednej z naszych Użytkowniczek zadzwonił ktoś z numeru widocznego jako „Infolinia†z nazwą konkretnego banku. Rozmówca z infolinii przedstawił się jako pracownik banku. Powiedział, że gdy klientka ostatnio płaciła za ogłoszenia na OLX kartą, na jej koncie bankowym pojawił się błąd. W celu wyjaśnienia problemu zostanie przekierowana do działu technicznego.
Nastąpiło przekierowanie, po czym „kolega z działu technicznegoâ€, kolejny „pracownik banku” zapytał Użytkowniczkę OLX, czy numer jej karty się zgadza. Podał 3 pierwsze i 3 ostatnie cyfry z jej karty płatniczej. Klientka potwierdziła, że cyfry są prawidłowe, po czym oszust powiedział, że za chwilę wyśle jej aplikację i z poziomu tej aplikacji problem zniknie.
Pobranie takiej aplikacji powoduje wyczyszczenie środków na koncie.
Rozmowa ta przypomina oszustwo, opisane w grudniu przez stronę Niebezpiecznik.pl. Tam również pojawia się rzekomy „pracownik banku”. Niestety, tym razem oszuści wzięli na cel naszych Użytkowników. Za pretekst do kontaktu wybierają problemy przy płatnościach przez OLX.
Jak ustrzec się przed takim oszustwem?
– Najlepiej, jeśli rozłączysz się i sam zadzwonisz na infolinię – na numer swojego banku, podany na jego stronie internetowej;
– Nie instaluj na telefonie aplikacji z nieznanych źródeł;
– Zapoznaj się ze wskazówkami bezpieczeństwa Twojego banku, a także z Poradami bezpieczeństwa OLX;
– Przeczytaj również o innym rodzaju phishingu, który polega na podszywaniu się pod OLX. Więcej znajdziesz w artykule Uwaga na fałszywe linki i wiadomości służące wyłudzeniu Twoich danych i pieniędzy.
Sytuacja z 23 grudnia… kobieta przez whats up napisała o chec zakupu wystawionej rzeczy, Zapytała o możliwość wpłaty przez inpost po czym wysłała linka i mowila ze jak się w niego wejdzie Kurier umówi przesyłkę. Dwa dni później dzwonił telefon z banku z zapytaniem o autoryzacje przelewu na 1000 zł …. (25 grudnia w sobotę o 8 rano…)
Dzisiaj do mnie także dzwonił Pan z akcentem wschodnim z numeru 517-027-7** że niby zapłacił za towar .Także oszczegam ! oszustwo
Marto, dziękujemy za Twoją czujność 🙂
Miałem podobną sytuację, tym razem Pani o bardzo wschodnim akcencie prosiła o podanie numeru karty płatniczej, ponieważ rzekomo z mojego konta nastapiła nieautoryzowana wypłata 2 tyś zł i chcą je zwrócić z powrotem. Wiedząc o tego typu oszustwach postanowiłem trochę pociągnąć za język tą Panią i troszkę pokonwersować o tym i o tamtym. Pani po chwili się rozłączyła i nie oddzwoniła więcej. Numer telefonu był łudząco podobny do polskiego. Była to rozmowa bezpośrednio na telefon, nie poprzez Whatsapp.