Faktem jest, że sprzedawanie i kupowanie przez internet już dawno stało się naszą codziennością. Szybko rosnąca liczba transakcji internetowych przyczyniła się do nałożenia na operatorów płatności wymagań w zakresie bezpieczeństwa i przejrzystości transakcji. Regulacje prawne mają chronić zarówno Sprzedających jak i Kupujących. Zapewnienie bezpieczeństwa jest możliwe poprzez weryfikację tożsamości, która sprawdza, czy dana osoba jest tym, za kogo się podaje. Dlatego operatorzy płatności, którzy obsługują płatności internetowe są zobowiązani do identyfikacji klienta oraz weryfikacji jego tożsamości jeszcze przed wypłatą pieniędzy. Podstawy prawne znajdziesz na końcu artykułu.
W OLX weryfikację tożsamości Sprzedających z Przesyłką OLX przeprowadza operator płatności PayU, który posiada status Krajowej Instytucji Płatniczej oraz działa pod nadzorem KNF. Podczas transakcji z Przesyłką OLX, PayU odbiera płatność od Kupującego i przekazują ją do Sprzedającego. Operator płatności może poprosić Sprzedającego o weryfikację przed lub po wysyłce przedmiotu. Sprawdź, jak wygląda proces weryfikacji dla Użytkownika prywatnego / biznesowego.
Jakie dane są wymagane od Sprzedających?
Podczas dodawania przedmiotu z Przesyłką OLX, Sprzedający muszą uzupełnić imię i nazwisko oraz zaakceptować warunki płatności PayU. Po pierwszej sprzedaży z Przesyłką OLX, Sprzedający prywatni muszą uzupełnić dodatkowo datę urodzenia oraz podać numer konta bankowego do wypłat, zaś Sprzedający biznesowi uzupełniają nazwę firmy, NIP oraz numer konta bankowego. Może zdarzyć się, że Sprzedający będzie musiał przejść pełną weryfikację tożsamości już podczas pierwszej sprzedaży z Przesyłką OLX.
Kiedy trzeba będzie przejść pełną weryfikację tożsamości?
Pełna weryfikacja tożsamości będzie wymagana, gdy:
– Sprzedający sprzeda przedmiot z Przesyłką OLX za minimum 3 000 zł lub
– sprzedaż przedmiotów będzie miała charakter trwały i powtarzalny, lub
– cała suma sprzedaży przekroczy kwotę 30 000 zł.
Aby potwierdzić tożsamość Sprzedającego, operator płatności będzie wymagał skanu dokumentów potwierdzających dane Sprzedającego (sprawdź, jak powinny wyglądać prawidłowe skany). W przypadku sprzedaży prywatnej wymagane dane to skan dokumentu tożsamości oraz numer PESEL. W przypadku sprzedaży biznesowej wymagane będą skany dokumentów potwierdzających prowadzenie firmy, podanie terminu ich ważności, wybranie obywatelstwa oraz wybranie formy działalności. W obu przypadkach koniecznie będzie również potwierdzenie adresu właściciela konta bankowego oraz wykonanie przelewu weryfikacyjnego na kwotę 1 zł.
Jak działa przelew weryfikacyjny?
W ramach weryfikacji tożsamości, Sprzedający wykonuje przelew na rachunek operatora płatności. PayU dzięki danym należącym do nadawcy przelewu weryfikuje, czy Sprzedający jest tym za kogo się podaje. Kwota przelewu jest zwracana na konto bankowe Sprzedającego, gdy operator płatności rozpocznie weryfikację danych, która może zająć do 5 dni roboczych.
Gdy proces weryfikacji tożsamości zakończy się pomyślnie, na adres e-mail powiązany z Twoim kontem OLX otrzymasz powiadomienie o zleceniu wypłaty na Twoje konto bankowe lub powiadomienie o wygenerowaniu etykiety. Zajrzyj do Centrum Pomocy OLX, aby dowiedzieć się jak dokładnie przebiega proces weryfikacji. Warto pamiętać, że proces weryfikacji danych jest również deklaracją tego w jaki sposób sprzedajesz na OLX – prywatnie czy jako przedsiębiorca. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Podstawy prawne:
Dyrektywa AML tj. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r.
A ja z innej beczki, na konto bankowe za wysyłkę dostanę z payu tak ? Jaki macie bank do przelewów
Kora, płatności obsługuje PayU 🙂
Nie mam pieniędzy za sprzedany przedmiot pisze uzupełnij dane aby otrzymać zapłatę.Za to jak wchodzę na dane do przelewu to pisze że mogę otrzymywać zapłatę.Dlaczego?
Joanno, pozostań w kontakcie z opiekunem sprawy – wkrótce wróci do Ciebie z odpowiedzią.
Od tygodnia mam błąd – Åadowanie trwa zbyt długo, żeby dokończyć sprzedaż.
Spróbuj jeszcze raz za chwilę przy wysyłce dokumentów do weryfikacji i mam zablokowane pieniądze. Support ma mnie totalnie w d. Obiecanki że wysłaliśmy sprawę do działu technicznego wygląda na kłamstwo, bo nic się nie dzieje.
Pavel, zweryfikowaliśmy Twoje zgłoszenie – odpowiedni dział bada przyczynę błędu. Nasz agent z Obsługi Klienta odezwie się do Ciebie najszybciej jak to będzie możliwe.
Witam,.mąż chciał dodać ogłoszenie płatne, zrobił przelew za dodanie ogloszenia, pieniądze z konta zostały pobrane lecz ogłoszenie nadal widnieje jako nieopłacone.
Ile trwa dodawanie ogłoszenie po wpłacie?
Katarzyno, napisz do nas – zweryfikujemy sprawę 🙂
Dlaczego każecie mi wysyłać skany oświadczeń pochodzenia wartosci majatkowych ?,jestem osobą prywatną a rzeczy sprzedane na olx nie miały wartosci 3000 tys.zł
Magdaleno, przesłanie dokumentów jest konieczne, aby przejść weryfikację danych. Zgodnie z regulaminem PayU, operator płatności może wymagać przesłania takich dokumentów. Wszystkie potrzebne informacje znajdziesz tutaj.
Zmieniłem maila do OLX.Mail został przyjęty ale telefon nie.Mam taki sam jak poprzednio i takie samo nazwisko.Wysyłacie kody weryfikujące,które na nic się zdają,ponieważ ńie pasuje Wam mój stary telefon do nowego maila.To jest paranoja!!!!!!
Pawle, skontaktuj się z nami poprzez formularz.
po przesłaniu ogłoszenia otrzymałem smsa z OLX o sprzedaży przedmiotu i link https://cuti.cc/KrlVF i chcę się dowiedzieć czy jest to prawdziwy lin. czy też pfishing. Nie podałem nr konta i innych danych bankowych.
Krzysztofie, prosimy nie klikaj w żadne linki. Proces sprzedaży z Przesyłką OLX odbywa się wyłącznie na OLX – zapoznaj się z artykułem Jak Sprzedać z Przesyłką OLX.
Równo tydzień temu (właśnie mija 5 dni roboczych) zgodnie z prośbą widniejącą na stronie rozpocząłem proces weryfikacji. Kilka dni temu otrzymałem przelew zwrotny 1 PLN z PayU. Moje środki są zawieszone.. na @ odpisujecie formułką KOPIUJ/WKLEJ. PayU umywa ręce i odsyła do rozwiązania sprawy z OLX. To jakaś forma żartu? Wasz support jest tragiczny.
Kwota weryfikacyjna jest zwracana w momencie rozpoczęcia procesu weryfikacji. Widzimy, że cały proces weryfikacji Twoich danych zakończył się pomyślnie 🙂
Proszę o zdjęcie blokady z mojego konta już kolejny dzień próbuję wykonałam weryfikację konta
Anno, weryfikacja została zakończona pomyślnie – oznacza to, że wypłaty za sprzedaż zostały zlecone na Twoje konto bankowe.
Witam. Od tygodnia czekam na weryfikację PayU. Przelew został wykonany, środki zwrócone już następnego dnia, a pieniądze za sprzedaż nadal są zablokowane. Na koncie widnieje komunikat, że PayU nie otrzymał przelewu. Trochę kpina z użytkownika. Jaki jest maksymalny czas weryfikacji? Nie rozumiem potrzeby kolejnej weryfikacji konta, jeżeli jeszcze kilka tyg temu transakcje przebiegały błyskawiczne.
Basiu, zwrot kwoty przelewu oznacza rozpoczęcie procesu weryfikacji, który zajmie do 5 dni roboczych.
Dzień dobry, jako prywatny sprzedający zostałem oszukany przez kupującego za waszym pośrednictwem, dlaczego ochrona kupującego działa tylko w jedną stronę a nie ma ochrony sprzedającego? W moim przypadku sprzedałam buty, które były nowe na co mam dokumenty, buty również były bez żadnych wad ani jawnych ani ukrytych, sprzedający dostał rachunek. Buty otrzymał po czym stwierdził, że są za duże, kiedy dostał informację, że nie można zwrócić ( swoją drogą mógł zapytać przed zakupem), wymyślił bajkę, że jeden but jest dłuższy od drugiego, wysłał do was bez wątpienia spreparowane zdjęcie, którego do mnie już nie wysłał, kontakt się urwał, buty są u niego a pieniądze w zwrocie, to tak ma działać ta ochrona kupujących? Proszę o ponowne zweryfikowanie tej sprawy, bo to jest normalne oszustwo.
Paulino, dziękujemy za komentarz. Przyjrzymy się temu zgłoszeniu ponownie.
Dzień dobry, dlaczego blokują państwo możliwość weryfikacji oraz bezprawnie blokujecie środki. Zasłaniacie się się tym że Payu wymaga dowodu, a blokujecie możliwość dodania tego dokumentu na stronie. Konsultanci nie są w stanie nic zrobić.
Åukaszu, niestety błąd leży po stronie technicznej. Zgłosiliśmy sprawę do odpowiedniego działu.
Nie mogę zweryfikować konta, dostaję wiadomość że mój numer telefonu jest już zajęty. Być może kiedyś miałam inne konto z tym numerem. Jak poradzić sobie z problemem?
Joanno, skontaktuj się z nami – opiekun pomoże Ci rozwiązać problem 🙂
nr sprawy 10939*** Proszę o informację kiedy umożliwicie mi weryfikacje płatności.
Åukaszu, prosimy o pozostanie w kontakcie z opiekunem sprawy.